چگونه بازاریابی ایمیلی کنیم
بازاریابی ایمیلی امروزه به یکی از تاکتیکهای کلیدی در زمینه بازاریابی اینترنتی تبدیل شده است و بسیاری از کسب و کارهای آنلاین برای موفقیت و گسترش سهم خود در بازار از این روش استفاده میکنند. شرکتها از بازاریابی ایمیلی جهت نفوذ در تصمیم گیری مخاطبین و ترغیب به خرید استفاده میکند. نتایج یک تست نشان داد که این روش در رفتار مصرفکننده تاثیرگذار است و حتی آنها را متقاعد میکند تا برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید به سایت مراجعه کنند. در این مقاله به نکاتی اشاره میکنیم که جهت اطمینان از اجرای صحیح بازاریابی ایمیلی و بازدهی بیشتر کمپین به شما کمک میکند.
۳۰ نکته طلایی در بازاریابی ایمیلی
۱– قرار دادن فرم عضویت در صفحه اصلی سایت
فرم اشتراک ایمیل و ثبت نام در خبرنامه را در قسمت مناسبی از صفحه قرار دهید و مطمین شوید که طراحی زیبا و جذاب و البته به دور از پیچیدگی باشد.عنوان دکمه را میتوانید “عضویت” یا “اشتراک” قرار دهید.
۲– لینک فرم عضویت خبرنامه در صفحات سایت
درحالی که بازدیدکنندگان به مرور و کاوش سایت میپردازند شما فرصت دارید تا آنها را به عضویت در لیست ایمیل دعوت کنید، پس بهتر است در هر صفحه یا حداقل صفحات مهم و اصلی سایت لینک فرم ثبت نام وجود داشته باشد.
۳– قراردادن گزینه عضویت خبرنامه در تمام فرمهای سایت
علاوه بر روشهای معمول و مستقیم عضویت در خبرنامه، میتوانید در دیگر فرمها مانند فرم ثبت نام در سایت، فرم دوره آموزشی، فرم دانلود و غیره گزینه انتخابی “عضویت در خبرنامه” را نیز قرار دهید.
۴– ثبت نام آسان و بدون پرسیدن سوالات اضافی
فرم عضویت خبرنامه را برای کاربران ساده و آسان در نظر بگیرید. حواستان باشد مردم از پرکردن فرمهای که از آنها اطلاعات شخصی طلب میکند اجتناب میکنند،همچنین این فرم نباید دارای فیلد و گزینههای زیادی باشد.
۵– ارایه لینک به صفحه حفظ حریم خصوصی
با توجه به نکته قبلی هنگامی که قصد دریافت اطلاعات از کاربران دارید، آنها کمی مشکوک هستند با ارایه توضیح و لینک حفظ اطلاعات و رعایت حریم خصوصی به آنها اطمینان خاطر بدهید.
۶– دانلود در ازای عضویت در خبرنامه
کاربران معمولا فرمهای مربوط به دانلود را تکمیل میکنند. یکی از روشهایی که میتوانید لیست خبرنامه را گسترش دهید” دانلود در ازای عضویت” است. فایل ارزشمندی را تهیه و صرفا به کاربران عضو خبرنامه ارایه بدهید.
۷– ارایه هدیه به مشترکین خوش شانس
مردم هدیه گرفتن را دوست دارند. شما میتوانید بازدیدکنندگان را تشویق به عضویت در قبال دریافت یک تیشرت، کارت هدیه و هر چیزی دیگری دعوت کنید. همچنین میتوانید بخش و درصدی از خدمات یا محصول خود را به صورت رایگان در نظر بگیرید.
۸– خوش آمد گویی به مشترک جدید
اگر کاربری عضو جدید سایتتان شد و اشتراک خود را تایید کرد بهتر است به او نامه خوش آمد گویی ارسال کنید. این کار به ایجاد یک رابطه و تعامل با مشتریان هدفمند کمک میکند. همچنین با ارسال ایمیل خوش آمد گویی تایید میشود که اطلاعات دریافت و متوجه حضور کاربر در سایت شدهاید.
۹– هرگز یک ایمیل جدید را بدون اجازه به لیست اضافه نکنید
همیشه یک ایمیل تایید به آدرس وارد شده در فرم ارسال کنید تا از صحت آدرس مطمین شوید. این یک اصل اساسی در بازاریابی ایمیلی است. با این کار لیست شما سالم و بدون اسپم باقی میماند.
۱۰– در نظر گرفتن کامپیوتر جهت عضوگیری در نمایشگاه و رویدادها
نمایشگاه و رویدادهای دورهمی یک شانس بزرگ برای گسترش لیست ایمیل است. میتوانید با مردم در مورد تخفیفها و پیشنهادات ویژه در قبال ثبت نام صحبت کنید سپس اگر مایل بودند میتوانند به سادگی توسط کامپیوتر موجود، مشترک شما بشوند.
۱۱– ارسال ایمیلهای منحصربفرد
مردم روزانه تعداد زیادی ایمیل دریافت میکنند و برخی حتی خوانده نشده حذف میشوند. بنابراین پیام شما باید به شکلی باشد که در اولین نگاه کاربر را جذب کند. عنوان ایمیل چیزی است که معمولا دیده می شود،انتخاب یک عنوان واضح و روشن میتواند کاربر را ترغیب به مشاهده کامل ایمیل کند.
۱۲– محتوای واضح و قابل درک در ایمیل مارکتینگ مهم است
مردم معمولا در چند ثانیه نخست یک نگاه اسکن شده به محتوای ایمیل دارند. محتوا و پیام شما باید ساده و قابل درک و دکمههای جذاب برای کلیک شدن و دنبال کردن لینکها در نظر گرفته شده باشد.
۱۳– زمان کاربران را تلف نکنید
اطمینان حاصل کنید که ایمیل ارسالی محتوای مناسبی برای خواندن دارد. لازم نیست ایمیل شما تعداد زیادی جدول پر از متن داشته باشد،در عوض بهتر است کلمات کلیدی موضوع را در خط اول و سر صفحه بیاورید تا کاربر با نگاهی به آنها متوجه محتوای ایمیل شود.
۱۴– امکان لغو اشتراک ایمیل
فراموش نکنید که به هر دلیلی ممکن است یک کاربر، دیگر تمایلی به دریافت ایمیلهای شما نداشته باشد. بنابراین امکان لغو اشتراک ایمیل را در نظر بگیرید. لینک لغو اشتراک را در قسمت سر صفحه یا پایین جای بدهید و اطمینان حاصل کنید که روند لغو اشتراک ساده و آسان بدور از پیچیدگی باشد.
- چگونه یک صفحه بهتر، برای لغو اشتراک خبرنامه خود داشته باشید؟
- چگونه یک ایمیل عالی با هدف فروش خلق کنید
۱۵– نسخه متنی ایمیل را فراموش نکنید
به یاد داشته باشید که هنوز هم برخی از سرویسهای گیرنده ایمیل با HTML سازگاری کامل ندارند بنابراین باید برای آنها نسخه متنی را جایگزین کنید.
۱۶– بهترین زمان ارسال ایمیل را پیدا کنید
ارسال ایمیل در روز و ساعت مناسب بسیار مهم است. این زمان با توجه به نوع کسب و کارها ممکن است برای هر کسی متفاوت باشد. میتوانید با انجام A/B تست بهترین زمان فرستادن ایمیل را برای کمپین خود بدست آورید.
۱۷– ارسال مجدد ایمیل به مشترکین خاموش
اگر در لیست اعضای هستند که نسبت به ایمیلهای ارسالی پاسخی نمیدهند میتوانید یک پیغام با پیشنهاد ویژه برای آنها ارسال کنید. سپس ایمیلهای که به این پیغام پاسخ ندادند را در لیست دیگری ثبت یا به طور کامل از بانک ایمیل خود حذف کنید.
۱۸– قرار دادن لینک نسخه تحت وب ایمیل
گاهی اوقات ممکن است به هر دلیلی ایمیل شما به صورت کامل و درست برای کاربر نمایش داده نشود. در این مواقع راه حل، نمایش ایمیل به صورت آنلاین و تحت وب است. لینک نسخه آنلاین ایمیل را در سر صفحه (Head) قرار دهید.
۱۹– درخواستهای مختصر
اگر سوالی و یا نظرسنجی را با ایمیل مطرح میکنید و یا از کاربران میخواهید فرمی را برایتان تکمیل کنند، توضیح دهید چرا از آنها میخواهید تا همکاری کنند و سعی کنید این درخواست مختصر و کوتاه باشد.
۵۳ درصد از ایمیلها در دستگاههای تلفن همراه باز میشوند.
۷۵ درصد از کاربران جیمیل از طریق تلفن همراه به حساب خود دسترسی دارند.
۲۰– نمایش صحیح در انواع گجتها
احتمالا برای شما هم پیش آمده ایمیل خود را در موبایل و یا تبلت بررسی کنید و با برخی ایمیلها که متنهای بهم ریخته و فونت خیلی بزرگ یا خیلی کوچک دارند روبه رو شوید. مهم است طراحی ایمیل به گونهای باشد که در همه دستگاهها به صورت صحیح و منطبق با سایز صفحه نمایش به درستی نمایش داده شود.
۲۱– زیاد از گرافیک استفاده نکنید!
حواستان باشد بسیاری از کاربران به صورت پیش فرض نمایش تصاویر را مسدود میکنند و این یعنی آنها فقط جعبههای خالی را میبینند.
۲۲– ویدئو ، جاوا اسکریپت و فلش را فراموش کنید!
جاوا اسکریپت، اکتیو ایکس، فلش، و فیلم ها معمولا در ایمیلهای HTML کار نمیکنند. حتی اگر کاربران اجازه نمایش آنها را فعال کنند بسیاری از برنامههای ایمیل جهت افزایش امنیت این نوع فایل ها را مسدود می کنند. بهترین راه جایگزین فایل ویدئو استفاده از عکس های متحرک GIFاست. اگر واقعا به صدا و تصویر با کیفیت نیاز دارید یک لینک به ویدئو مورد نظرتان قرار دهید.
۲۳– لوگو و برند شما در ایمیل
شما میتوانید برند خود را از طریق بازاریابی ایمیلی گسترش بدهید برای این کار در هر ایمیل ارسالی نام و لوگو و شعار شرکت را درج کنید. بهتر است از فونت و رنگ و ساختاری که در سایت شرکت استفاده کردهاید در طراحی ایمیل نیز بهره ببرید.
۲۴– در نظر گرفتن محدودیت زمانی برای پیشنهادات ویژه
میتوانید پیشنهادات تخفیف ویژه را با یک بازه زمانی محدود برای ایجاد احساس فوریت به مشترکین اعلام کنید. این احتمال مشاهده ایمیل و تعامل با ایمیلهای بعدی را افزایش میدهد.
۲۵– حجم فایلهای پیوست شده زیاد نباشد
اگر نیاز دارید به ایمیل ارسالی فایل پیوست شود باید مقدار حجم مجاز را رعایت کنید زیرا برخی از سرویس دهندگان حجم مشخصی را برای فایلهای پیوست شده محدود کردهاند.همچنین ممکن است برخی از کاربران هنوز دسترسی به اینترنت پرسرعت نداشته باشند.
۲۶– قرار دادن اطلاعات تماس و نام فرستنده
شما نیاز به اعتماد سازی با مخاطبین خود دارید. از زمان شروع کمپین یک نام مناسب برای نمایش به کاربران در نظر بگیرید.آنها متوجه فعالیت شما هستند و با دیدن مداوم یک نام حس اعتماد و به رسمیت شناختن به وجود میآید. جهت اعتماد سازی میتوانید آدرس فیزیکی و شماره تلفن و یک آدرس ایمیل معتبر را به مخاطبین خود بیان کنید.
۲۷– دکمههای اشتراک گذاری در شبکههای اجتماعی
اگر ایمیل شما شامل محتوای مفید و پیشنهادات جالب است شاید برخی از کابران تمایل داشته باشند آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارند. بنابراین دکمههای شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک ،توییتر،لینکداین و غیره را در ایمیل خود قرار دهید.
۲۸– حفظ تعامل و تماس با مخاطبین
اگر در برنامهریزی کمپین بازاریابی ایمیلی خود فعلا امکان ارسال ایمیلهای منظم و هدفمند وجود ندارد برای ایجاد رابطه و تعامل سعی کنید ایمیلهای در قالب پیشنهادهای ویژه،نظرسنجی و غیره ارسال کنید.
۲۹– شخصی سازی ایمیل
شما باید محتوای متناسب با حوزه کاری و چیزی که مخاطب برای آن در لیست شما عضو شده است را در ایمیل ارسال کنید. طبق یک تحقیق از هر ۱۰ ایمیل ارسالی ۴ ایمیل به عنوان اسپم گزارش میشود. یکی از بهترین راههایی که نشان میدهد به کاربران اهمیت میدهید و محتوای متناسب با نیاز او در نظر گرفتهاید این است که نشان دهید چیزی در مورد آنها میدانید. مانند نام،تاریخ عضویت و غیره.حتی میتوانید ایمیل را با جملات خاص برای ایجاد احساس دوستی شروع کنید:
- مشتری عزیز
- پیشنهاد منحصربفرد برای شما
- هدیه ما به شما
- از شما دعوت میکنیم…
۳۰– تست، تست، تست
قبل از ارسال ایمیل به کاربران بهتر است آن را در نرم افزارهای سیستمی مانند Outlook, Lotus, Apple Mail, Eudora مشاهده کنید. همچنین این تست را در سرویسهای ایمیل مانند جیمیل و یاهو انجام دهید.
نتیجه گیری
با رعایت نکات بالا در بازاریابی ایمیلی میتوانید فرآیند بهینه سازی کمپین خود را شروع کنید. اما توصیه میکنم تغییرات را آهسته و بخش بخش اعمال کنید و هربار نتایج را ثبت و بررسی کنید. معمولا کمپینهای بازاریابی ایمیلی در کنار یک صفحه فرود خوب نتیجه بخش هستند.
با تشکر از آکادمی ای نتورک برای تهیه این مقاله.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.