اهمیت شبکه های اجتماعی
اهمیت شبکه های اجتماعی برای کسب و کارها چیست؟
شبکههای اجتماعی برای کسبوکارها بسیار مهم و ضروری هستند، زیرا:
۱.شما بواسطه شبکههای اجتماعی میتوانید ترافیک هدفمند شده وارد وبسایت خود کنید. یعنی افرادی که وارد وبسایت شما میشوند، مشخصا همان مخاطب هدف شما هستند. در کنار تاثیرگذاری این شبکهها روی ترافیک وبسایت، اثرگذاری آنها روی سئو (بهینهسازی موتورهای جستجو) هم بسیار چشمگیر است.
۲. از دلایل اهمیت شبکه های اجتماعی می توان به اینکه بسترهای مناسبی برای برقراری ارتباط با مشتریها هستند اشاره کرد. با حضور موثر شما در شبکههای اجتماعی و یک استراتژی مناسب، پیام برند شما به آنها منتقل خواهد شد. از طرفی، اطلاعرسانی برای شما آسان میگردد و راحتتر میتوانید درباره برنامههای خود، آنها را مطلع کنید.
۳. از امکانات دیگر این شبکهها میتوانیم به امکان پاسخدهی سریع به سوالات مخاطبان اشاره کنیم. این مهم سبب میشود که میزان چشمانداز برند شما در برابر مخاطبانتان حفظ شود.
معرفی شبکههای اجتماعی خارجی:
در ادامه اهمیت شبکه های اجتماعی ، اختصارا به معرفی انواع شبکههای اجتماعی خارجی مطرح در ایران میپردازیم.
فیسبوک:
این شبکه اجتماعی که دستاوردی از دانشگاه هاروارد به حساب میآید، در فوریه سال ۲۰۰۴، توسط مارک زاکربرگ راهاندازی شد. این شبکه در اوایل فقط توسط خود هارواردیها قابل دسترسی بود و پس از مطرح شدن نام آن در دیگر دانشگاهها و دبیرستانها، فیسبوک تصمیم گرفت که این سرویس را به آنها هم ارائه دهد. سرانجام این شبکه اجتماعی آنقدر محبوب شد که تیم زاکربرگ تصمیم گرفتند که به صورت عمومی، این سرویس را به سراسر جهان ارائه دهند.
دفتر اصلی فیسبوک در کالیفورنیا
شاید در آغاز شروع به کار فیسبوک، همه این شبکه اجتماعی را فقط یک محیط مجازی برای برقراری ارتباط با دوستان خود میدیدند. تا اینکه سرانجام این شبکه اجتماعی بستر جدیدی برای انتشار محتوا ایجاد کرد که صفحات (Pages) نامیده میشدند. کاربران میتوانستند در پروفایل خود، صفحات را با نامهای موردنظرشان درست کنند و به آنها هویت خود را بدهند. هویت آنها میتوانست مربوط به یک کمپانی، یک شخص یا حتی صفحهای برای اشتراکگذاری محتواهایی با سبکی مشخص باشند. پس از ارائه شدن این سرویس، فیسبوک به شدت در ایران مورد توجه قرار گرفت و اکثر کمپانیها به آن رو آوردند.
ولی مشکل بزرگ اینجا بود که پس از مدتی، تغییراتی به منظور افزایش درآمد این شبکه اجتماعی صورت گرفت که از محبوبیت آن در ایران کاست. این تغییرات در میزان درصد نمایش محتوا به مخاطبان بود که فقط بواسطه تبلیغات در فیسبوک، این میزان افزایش پیدا میکرد.
بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط فیسبوک در مارس ۲۰۱۶، این شبکه اجتماعی ۱٫۶۵ میلیارد کاربر فعال دارد که خود تاکیدی بر اهمیت شبکه های اجتماعی است.
توییتر:
توییتر در مارس سال ۲۰۰۶ شروع به کار کرد و به سرعت توانست برای خود، جایی در دل افراد علاقمند به میکروبلاگینگ باز کند. توییتر از همان اول بستری محدود به حساب میآمد و به کاربران خود فقط این امکان را میداد که بتوانند نهایتا محتوایی با ۱۴۰ کاراکتر به اشتراک بگذارند. البته پس از اضافه شدن امکان اشتراک تصاویر و ویدیوها، مشخص شد که برای اشتراک گذاری هر کدام، حدود ۲۴ کاراکتر اشغال میشود. البته در مه سال جاری، توییتر اعلام کرد که تصاویر و ویدیوها دیگر کاراکترهای شما را اشغال نمیکنند و شما میتوانید در کنار اشتراکگذاری تصاویر و ویدیوها، ۱۴۰ کاراکتر خود را داشته باشید.
دفتر توییتر در کالیفورنیا
توییتر اولین شبکه اجتماعیای بود که مفهوم هشتگ را مطرح کرد. هشتگ ابزاری برای دستهبندی محتواها به حساب میآید که پس از تاثیرات مثبت آن بر میزان تعامل مخاطبان توییتر، شبکههای اجتماعی دیگری چون اینستاگرام، فیسبوک و گوگل پلاس هم تصمیم گرفتند که این امکان دستهبندی محتوا را به سیستم خود اضافه کنند. این امکان بر اهمیت شبکه های اجتماعی بیش از پیش افزود.
از دیگر امکانات جالب توییتر این بود که مخاطبان میتوانستند محتواهای دیگر را به بواسطه دکمهای به نام ریتوییت به اشتراک بگذارند که همواره به شدت مورد توجه کاربران این شبکهاجتماعی قرار میگیرد.
توییتر به خاطر اینکه بستر مناسبی برای اشتراکگذاری سریع اخبار و اطلاعیهها است، برای بسیاری از کسبوکارها مفید واقع شده. به همین دلیل است که خیلی از کسبوکارها به آن رو آوردهاند و از آن بهره میبرند.
یکی از بزرگترین تغییرات ایجاد شده در توییتر، تغییر دکمه Favorite (ستاره) به Like (قلب) بود که تعاملات این شبکهاجتماعی را چند برابر کرد.
اینستاگرام:
یکی از پرطرفدارترین شبکههای اجتماعی در ایران است که به خاطر دسترسی راحتش توانسته بیش از بقیه شبکههای اجتماعی مورد توجه قرار بگیرد. اینستاگرام در آغاز کار خود، فقط یک سیستم اشتراکگذاری عکس بود که بعدها امکان اشتراکگذاری ویدئو و چت خصوصی، به صورت امکانات جانبی به آن افزوده شدند.
اینستاگرام در ماه اکتبر سال ۲۰۱۰ شروع به کار کرد و به سرعت توانست رشد کند. یکی از تاثیراتی که اینستاگرام روی دیگر شبکههای اجتماعی گذاشت، این بود که سریعا به فکر عرضه اپلیکیشن افتادند.
نمایی از دفتر اینستاگرام در کالیفورنیا
از همان زمان عرضه اینستاگرام، اکثر کمپانیها متوجه شدند که این شبکه اجتماعی بستر بسیار خوبی برای بازاریابی است. نه تنها برای کسبوکارهای B2C، بلکه برای کسبوکارهای B2B. به قدری این شبکه اجتماعی دست کسبوکارها را باز گذاشته که به راحتی میتوانند با یک استراتژی مناسب، به سرعت خود را به مخاطبان هدفشان نشان دهند.
در مه سال جاری بود که ظاهر لوگو و رابط کاربری اینستاگرام به کلی تغییر کرد. این تغییر ناگهانی نقدهای منفی و مثبتی را دریافت کرد. با توجه به اهمیت شبکه های اجتماعی در حالی که خیلی از افراد، چندان علاقهای به این تصمیم اینستاگرام نشان ندادند، ولی این کمپانی تصمیم گرفت که ظاهر جدیدش را حفظ کند.
جالبترین موضوع در تاریخچه اینستاگرام این است که این شبکه اجتماعی با قیمتی برابر ۱ میلیارد دلار، در آوریل سال ۲۰۱۲ به فیسبوک فروخته شد.
لینکدین:
افراد حرفهای و متخصصین ایرانی، بیشک روزانه درگیر لینکدین هستند. این شبکه اجتماعی از همان روز اول یک هدف را دنبال میکرد و آن هم این است که میان کسبوکارها و افراد مهم آنها ارتباط برقرار کند. این ارتباط میتواند برای یک فروش، استخدام یک کارمند و هر چیزی که به شغل مرتبط است، برقرار شود.
ورودی دفتر لینکدین
لینکدین که در سال ۲۰۰۲ شروع به کار کرده است، به عنوان قدیمیترین شبکه اجتماعی شناخته شده. این شبکه اجتماعی به قدری فضای حرفهای دارد که کمتر کسی در آنجا از حس شوخ طبعی خود بهره میبرد. افراد بیشتر دنبال این هستند که در زمینه کاری خود اطلاعات جدید کسب کنند و ارتباطات خود را با افراد جدید و مفید، برقرار کنند.
کسبوکارها به خوبی میتوانند در لینکدین مانور دهند؛ زیرا فضای آن کاملا حرفهای است. افرادی که در آن به فعالیت میپردازند، تشنه کسب اطلاعات جدید در مورد کسبوکارها هستند. از سوی دیگر، خیلی از کسبوکارها هم دنبال موقعیت همکاری با کسبوکارهایی هستند که به درد آنها میخورد.
با یک استراتژی منسجم و متمرکز روی محصولات و خدمات، با توجه به اهمیت شبکه های اجتماعی کسبوکارها میتوانند به خوبی خود را در لینکدین مطرح کنند و بازخورد بینظیری دریافت کنند.
گوگل پلاس:
افرادی که با فیسبوک کار کردهاند، گوگل پلاس را یک نسخه کاملا کپی شده آن میدانند. در صورتی که با وجود شباهتهای بسیاری که میان فیسبوک و گوگل پلاس وجود دارد، اما این شبکه اجتماعی هدف متفاوتی دارد و در کل مخاطبان هدفش، عام مردم نیستند.
اگر مدتی در گوگل پلاس به جستجو بپردازید، برای شما هم مشخص میشود که گوگل پلاس محتوای متفاوتی دارد. گوگل پلاس که در ۱۵ دسامبر سال ۲۰۱۱ شروع به کار کرد، از همان اول محتواهای GIF را تحت پوشش قرار میداد که به نوعی آن را از فیسبوک مجزا میکرد.
از طرفی بیشتر کاربران این شبکه اجتماعی، روی تولید محتواهای جذاب تمرکز دارند و گوگل پلاس را از این جهت مانند فیسبوک نمیدانند که این فضا برای ارتباطات نیست و بستری است که محتواهای جذاب به اشتراک گذاشته شوند.
کمپ گوگل پلاس در دوبلین
حدودا همه عملکردهای داخل فیسبوک در گوگل پلاس هم وجود دارند و فقط کمی نام آنها تغییر یافتهاست. برای نمونه لایک به دکمه +۱ تبدیل شده است.
یکی از متفاوتترین بخشهای گوگل پلاس به سیستم دستهبندی افراد در آن باز میگردد، که به اهمیت شبکه های اجتماعی افزوده است. در این سیستم که Circles نام دارد، شما به راحتی میتوانید افرادی که در گوگلپلاس با آنها در ارتباط هستید را دستهبندی کنید. برای مثال دایره یا همان گروه دوستان شما، میتواند یکی از دستهبندیهای شما باشد. برای صفحات مربوط به کسبوکارها و افراد مشهور هم امکان تشکیل Circleها وجود دارد.
گوگل پلاس در کشور ما، به خاطر تاثیر بر سئو مورد استفاده قرار میگیرد و به همین خاطر است که معمولا در آن شاهد اشتراکگذاری لینکها هستیم.
پینترست:
این شبکه اجتماعی که در ماه مارس سال ۲۰۱۰ شروع به کار کرد، ایده جالبی در کنار خود دارد. در پینترست مهمترین عملکرد شما این است که محتوای مورد علاقه خود را پین کنید (با پونز متصل کنید.) و ایده آن از اتصال ورقه به تخته آمده است.
دفتر پینترست در کالیفورنیا
اکثر افرادی که به خلاقیت و طراحی علاقه دارند، این شبکه اجتماعی را دنبال میکنند. زیرا در آن محتواهایی به اشتراک گذاشته میشود که برای آنها الهامبخش است. از طرفی اشتراک گذاری اینفورگرافیکها در آن به شدت مورد توجه قرار گرفته است و کسبوکارها به همین دلیل به پینترست وارد شدهاند.
در ایران، پینترست طرفدارهای خود را دارد و به خاطر مشکل در دسترسی به آن، کمتر به این شبکه اجتماعی پرطرفدار توجه میشود. در هر حال خیلی از طراحان ایرانی و علاقمند به زمینه خلاقیت،با توجه به اهمیت شبکه های اجتماعی به آن مراجعه میکنند تا ایده بگیرند.
سوآرم:
اکثر افرادی که با گوشیهای هوشمند سروکار دارند، نام این اپلیکیشن را شنیدهاند. سوآرم بستری است برای افرادی که میخواهند از بازدیدهای خود اثری به جا بگذارند. فرقی نمیکند که محل بازدید شده، یک رستوران، محل کار و حتی منزل افراد باشد و تنها چیزی که مهم است، موقعیت مکانی آن فرد به حساب میآید.
دفتر متفاوت سوآرم در نیویورک
سوآرم که در مه سال ۲۰۱۴ شروع به کار کرد، یک اپلیکیشن تماما تحت اثر موقعیت مکانی است و برای این بوجود آمده که افراد بتوانند از تفریحگاهها و برنامههای روزانه هم بیشتر آگاه شوند.
خیلی از کسبوکارهای B2C که مستقیما با مشتری سروکار دارند، به خصوص رستورانها و کافهها میتوانند با یک استراتژی مشخص و معین، از این شبکه اجتماعی نهایت استفاده را ببرند.
با توجه به اهمیت شبکه های اجتماعی ، در درسهای بعدی آکادمی، با قدم به قدم شبکههای اجتماعی برای کسبوکارها همراه ما باشید.
با تشکر از آکادمی ای نتورک برای تهیه این مقاله.
بازاریابی شبکه های اجتماعی خود را به آکادمی رُگا بسپارید
بازاریابی شبکه های اجتماعی نسبت به سایر انواع بازاریابی آنلاین، کمترین هزینه و بیشترین اثربخشی را دارد. با استفاده از تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی می توان مخاطبان و دنبال کنندگان را به مشتریان و طرفداران برند تبدیل کرد. آکادمی بازاریابی الکترونیکی رُگا اینجاست تا شبکه های اجتماعی شما را با رعایت اصول دقیق بازاریابی اینترنتی مدیریت و رهبری کند. ما معتقدیم، دنبال کنندگان خشنود صفحات اجتماعی، بازاریابان رایگان برند شما خواهند بود…
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.